Co wyrzucić z kuchni, by później nie wyrzucać pieniędzy na leczenie

Zapewne każdy ma takie produkty spożywcze w domu, które dla własnego bezpieczeństwa nigdy nie powinny do niego trafić. Być może teraz one bardzo smakują, ale skutki ich spożywania prędzej czy później odbiją się na zdrowiu. Na dzień dzisiejszy niektórzy nie wyobrażają sobie np. rosołu bez maggi, sosu do mięsa bez kostki rosołowej lub dressingu do sałatki innego niż z gotowego proszku w saszetce.

Lista produktów, które dzisiaj powinny wylądować w koszu na śmieci i już nigdy w koszyku zakupowym w sklepie, jest o wiele dłuższa. Stąd, aby ograniczyć w domowym budżecie niespodziewane wydatki na leczenie skutków spowodowanych spożywaniem tych niezdrowych produktów spożywczych, warto je ograniczyć a najlepiej całkowicie z nich zrezygnować. O czym mowa i czym je zastąpić?

1. Kostki rosołowe zawierające glutaminian sodu – zamiast nich lepiej dodać skrzydełka/udka z indyka, który (w przeciwieństwie do kurczaka!) nie może być faszerowany antybiotykami.

2. Maggi, vegetę i inne gotowe mieszanki przypraw/panierek warto zastąpić sosem sojowym lub suszonymi ziołami.

3. Sosy w proszku – można zrobić własne na bazie zupy, tylko z mniejszą ilością wody a zamiast mąki użyć zmiksowanych warzyw (np. marchwi, ziemniaków, fasoli, kukurydzy), orzechów, koncentratu pomidorowego, podsmażonej na patelni cebuli, pokruszonego chleba pełnoziarnistego, zmielonych płatków owsianych lub kaszy mannej.

4. Sosy do sałatek w proszku łatwo zastąpić oliwą z oliwek i ziołami.

5. Odstawić sztuczne śmietanki i zabielacze do kawy na rzecz mleka.

6. Ketchup, majonez, krem czekoladowy, musli, płatki śniadaniowe, dżem i nabiał wysokosłodzone białym cukrem, pakowane wędliny i gotowe dania (rownież te mrożone) napompowane chemią – polecam zrobić własne wyroby.

7. Margarynę i mixy do smarowania pełne szkodliwych tłuszczów trans – zamienić na masło (zawartość tłuszczu powyżej 80%).

8. Dosładzane syropem glukozowo-fruktozowym soki owocowe i warzywne – zastąpić świeżymi owocami i warzywami. Można też samemu przygotować z nich sok, kompot lub koktajl.

9. Naładowane sodem produkty puszkowane – odstawić na konto świeżych lub mrożonych produktów.

10. Chipsy, słodycze, słodziki, rafinowane oleje, napoje gazowane, energetyki – zrezygnować z nich całkowicie na rzecz zdrowych przekąsek (pokrojonych warzyw, owoców, orzechów) oraz wody z cytryną, miodem i odrobiną soli.

Advertisements

2 comments

Skomentuj

Wprowadź swoje dane lub kliknij jedną z tych ikon, aby się zalogować:

Logo WordPress.com

Komentujesz korzystając z konta WordPress.com. Log Out / Zmień )

Zdjęcie z Twittera

Komentujesz korzystając z konta Twitter. Log Out / Zmień )

Facebook photo

Komentujesz korzystając z konta Facebook. Log Out / Zmień )

Google+ photo

Komentujesz korzystając z konta Google+. Log Out / Zmień )

Connecting to %s