Zwrot za płatność kartą, czyli jak napisać skuteczną reklamację bankową z tytułu chargeback [darmowy wzór do pobrania]

ED - ChragebackChargeback (z ang. obciążenie zwrotne) to procedura, którą bank przeprowadza we własnym imieniu po otrzymaniu reklamacji od klienta. Chroni ona posiadaczy kart debetowych, kredytowych i przedpłaconych,  gdy miały miejsce (zgodnie z Wikipedią):
– przyczyny związane z nieotrzymaniem przez wydawcę obowiązkowych informacji od akceptanta,
– przyczyny związane z podejrzeniem oszustwa (Fraud Codes),
– przyczyny związane z błędami w autoryzacji14,
– przyczyny związane z błędami w przetwarzaniu (Processing Errors),
– przyczyny dotyczące zwrotu lub unieważnienia transakcji,
nieotrzymanie przez posiadacza dóbr lub usług, za które została dokonana zapłata.

Ostatnia z w/w sytuacji zdarzyła mi się całkiem niedawno i postanowiłam podzielić się z Wami moim doświadczeniem. Zakupiłam przedmiot na Allegro u sprzedawcy, który miał dobrą historię i dużo komentarzy, z czego ponad 99% pozytywnych. Negatywnych opinii było mało i większość sprzed ponad roku. Po dokonaniu wpłaty, kontakt się urwał. Sprzedający nie odpowiadał na moje maile, w telefonie było słychać: „Nie ma takiego numeru.” a na jego koncie na Allegro jak lawina zaczęły spływać negatywne komentarze. Postanowiłam skorzystać z procedury chargeback a moja pierwsza reklamacja została przez bank odrzucona. Stąd też, by oszczędzić Wam czasu i byście nie popełnili tych błędów, co ja  – pamiętajcie, że …

Aby reklamacja była procesowana, musi zawierać:

  1. Pisemne oświadczenie reklamacyjne a w nim:
    – pełny nr karty,
    – datę transakcji,
    – kwotę transakcji,
    – dane Usługodawcy, np. PayU Allegro.
  2. Powód złożenia reklamacji, np. nieotrzymanie zamówionego towaru.
  3. Potwierdzenie dokonania zakupu towaru wraz z informacją, co było przedmiotem zakupu.
  4. Informacja, kiedy towar miał zostać dostarczony i dokument potwierdzający tę informację.
  5. Dokumenty potwierdzające, kiedy ostatnio kontaktowaliśmy się ze Sprzedawcą, w jaki sposób odbył się kontakt oraz z jakim skutkiem.

Jak już wspomniałam, moja pierwsza pierwsza reklamacja została odrzucona, bo brakowało w niej części danych a bank dał mi na odpowiedź 2 tygodnie z zastrzeżeniem, że brak odpowiedzi uznany będzie za zgodę na zamknięcie procesu reklamacyjnego. Nie warto więc tego odkładać na ostatnią chwilę, aby zebrać pełną wymaganą dokumentację.

Mam nadzieję, że pomoże Wam w tym przygotowany specjalnie dla Was wzór reklamacji chargeback do pobrania za darmo (w formacie docx oraz doc):

Chargeback – wzór reklamacji za płatność kartą.docx
Chargeback – wzór reklamacji za płatność kartą.doc

4 comments

  1. Witaj, mam podobny problem z oszustem na Allegro wplacielm mu za przedmiot ok 2k i cały czas zwodzi mnie ze towar wysłał ale nie podaje mi nr przesyłki, w związku z powyższym zdecydowałem się również na procedure chargeback. Proszę powiedz mi po jakim czasie otrzymałaś zwrot środków na konto karty kredytowej, musialas osobiście w oddziale banku złożyć pismo reklamacyjne ?

    1. Cześć @Mike!

      Środki wróciły na konto po około 2 tygodniach od wysłania uzupełnionej reklamacji. Na pewno zależy to też od banku. Wszystko zostało załatwione listownie i nie byłam w oddziale ani razu 🙂

      Pozdrawiam i trzymam kciuki, żeby u Ciebie również sytuacja zakończyła się pomyślnie

  2. Witam Pani Sylwio,

    Jesteśmy w podróży po Usa. Ktoś kilkakrotnie zrobił zakupy używając danych z naszej karty. Do adresów sklepów mieliśmy dostęp dopiero jak środki zeszły z konta. Wcześniej na zablokowanych środkach widniały tylko kwoty, które były podobne do wykonywanych przez nas transakcji. Zgłosiłam sprawę bankowi, który nie za bardzo nam pomógł. Również reklamacje w sklepach, w których rzekomo kupowaliśmy nie przyniosły rezultatu. Chcę ubiegać się o odzyskanie pieniędzy właśnie przez procedurę chargeback. Mam nadzieję, że się uda, bo to kilka tysięcy złotych 😦 karty pilnowaliśmy i nie zgubiliśmy więc nie wiem jak zdobyto dane z niej

    Pozdrawiam,

    Ewelina

    1. Witam Pani Ewelino,

      By zeskanować kartę wystarczy chwila nieuwagi. Nowoczesne skanery wykonują taką operację w kilka sekund i jest to praktycznie nie do uchwycenia. Jest to faktycznie duża kwota, więc w przypadku karty kredytowej procedura chargeback jest jak najbardziej słuszna i oby przyniosła Państwu pomyślne rozwiązanie sprawy.

      Pozdrawiam i życzę powodzenia,
      Sylwia

Skomentuj

